Remove the friction

Misschien herken je dit: als je net met je bedrijf begint of al een tijdje alleen onderneemt, denk je waarschijnlijk: “Ah joh, kan een keertje gebeuren” als er iets niet gaat zoals je verwacht.

Herkenbaar?

Kan. Is tot op zekere hoogte ook oké. Maar blijf wel héél goed je eigen gevoel volgen.

Gebeurt namelijk tweemaal hetzelfde en voelt dat niet goed, vraag jezelf dan eens af wat als dit 10 maal zou gaan, met andere woorden, zou ik deze irritatie nog trekken als mijn bedrijf 10 maal zo groot is?

In heel veel gevallen zal het antwoord “nee” zijn.
Nee, irritaties trek je dan niet.
De, nu ogenschijnlijk kleine, dingen wil je nu al wegnemen uit je business.

Duidelijk communiceren, procedures maken, structuur aanbrengen.
Het klinkt allemaal niet sexy, maar het is wel essentieel als jij een serieus bedrijf wilt bouwen waar je vrij van kunt leven.

Echt vrij leven van je business, betekent namelijk ook dingen uitbesteden en daar dan ook niet meer zelf mee bezig zijn (op een enkel overleg na).
Daar heb je dus geld voor nodig (= inzicht in financiën). 
Procedures, zodat de mensen datgene kunnen doen, wat jij wilt dat ze doen, zonder dat ze jou daar nog 100 maal over contacten.

En heel belangrijk: Duidelijk communiceren met je klanten!
Wat kunnen ze van je verwachten?
Hoe kunnen ze je bereiken en wanneer?
Wanneer kunnen ze reactie verwachten?

Hier kwam ik zelf een ‘friction’ tegen. Doordat ik klanten bel om een afspraak te maken, hebben ze mijn nummer. Omdat ik heel open en eerlijk ben, ben ik ook heel benaderbaar. Waarschijnlijk daarom kreeg ik regelmatig appjes van klanten.

Een keertje is niet erg, maar met 20 klanten werd het al echt frictie.

En ja, wat als mijn bedrijf x10 gaat…? (en die kant ga ik op)

Tijd dus om mijn communicatie te verbeteren!
Ik heb ook direct mijn bevestigingsmail aangepast en daarin gezet dat we alleen via de mail en niet via Whatsapp communiceren en dat mijn coachees zeker binnen 72 uur reactie krijgen.
Meestal gaat dat sneller, maar in de business is het gewoon super belangrijk om aan verwachtingen te voldoen. En dan kun je beter een gevoel oproepen van ‘oh, dat is snel’ in plaats van in deze toch al snelle wereld ‘hmm, ze zei binnen 24 uur, maar ik heb nog niets gehoord’.

Kortom: Signaleer irritaties en als je het tweemaal ervaart: Remove the friction!

Welke frictie zou jij weg willen nemen in je bedrijf (hoe klein het mogelijk ook lijkt)?