Hulp bij zichtbaarheid: Zo creëer je super eenvoudig veel content

Loop jij er tegenaan dat je ‘zoveel’ content moet maken? Kost ‘t je moeite om zichtbaar te zijn? Dikke tip: Minder insta, meer evergreen!

Huh, evergreen? Dat was toch zo’n droge liga koek vroeger…?
Ha, ja ook! Ik weet nog dat de meeste kinderen liever zo’n liga met melk hadden 😉
Maar! Daar gaat het in deze blog niet om. Het gaat om content creatie!

Evergreen betekent dat je content maakt die tijdloos is.

Content die oneindig relevant en beschikbaar is. Dit werd aangehaald door Martijn van Tongeren tijdens het IMU event (Internet Marketing Universiteit). Nu ken ik dit principe al jaren, maar ik vond het altijd zo zwaar klinken. Het voelde dan alsof mijn content super perfect moest zijn, voordat ik er meer uit kon halen.

Martijn maakte het net even wat simpeler en leuker en opeens voelde ik: DIT ga ik toepassen! HIj noemde het: het The Bakery.

Ik noem het zelf: ‘The Laboratory’.
Oke, leuk al die termen, maar wat betekent dat nou eigenlijk? Komt ‘ie, heel simpel! (#loveit)

Je creëert 1 stuk content en vervolgens ga je die ontleden om er nog meer content uit te halen. De hoofd ingrediënten: Video, Blog of Podcast. Vanuit die basis kun je on-eindig veel content creëren! Super simpel begin, gewoon kiezen en dan pas de volgende stappen zetten.

Stap 1: Kies wat jouw hoofd ingrediënt wordt (video, blog of podcast)

Laten we zeggen: video. Je creëert 1 super waardevolle video en vervolgens ga je die ‘ontleden’. Je hebt er niet eens een microscoop voor nodig. Alleen wat liefde, tijd en aandacht 😉
Ontleden betekent dat je vanuit die ene video, meerdere kleine stukken content gaat halen. Je kunt hierbij denken aan: een blog, een FB post, een Instafeed post, bericht voor op LinkedIn, een quote of een snippit (kort fragment).

Je hoeft dus niet continu nieuwe content te creëren! Geen 1 waardevolle video (of blog of podcast) creëren en die content op verschillende manieren gebruiken!

Stap 2: Welke (kleinere stukken) content ga jij ontleden uit jouw hoofd ingrediënt?

En dan natuurlijk stap 3: Cut the Crap and Chase your Dreams!
Het is echt belangrijk dat je meteen aan de slag gaat. Binnen 24uur na deze tip van Martijn, ging ik aan de slag. Ik zette mijn telefoon neer, je hebt ook echt geen fancy opname apparatuur nodig, en ik begon met het opnemen van video’s.
Het is echt belangrijk dat je meteen aan de slag gaat. Binnen 24uur na deze tip van Martijn, ging ik aan de slag. Ik zette mijn telefoon neer, je hebt ook echt geen fancy opname apparatuur nodig, en ik begon met het opnemen van video’s.

Deze video’s plaats ik vanaf nu op Youtube. Niet meer eenmalige content op instagram, want eigenlijk is dat super zonde. Ik geef daar altijd héél veel waarde, maar na 24uur is dat weer weg! Nu kun je dingen natuurlijk wel opslaan in je highlights, maar business technisch is dat niet zo heel efficiënt (en daar houd ik wel van).

Mensen gaan nu eenmaal niet gericht op instagram op zoek naar bepaalde tips of informatie. Instagram is wat dat betreft toch echt een sociaal platform. Op youtube (of google), gaan mensen wél bewust en proactief op zoek naar tips of uitleg, dus daar kun je ook makkelijker de diepte in gaan.

Nu komt mijn klantenstroom voor 80% uit instagram, dus ik zou er zeker niet zo 1,2,3 mee stoppen om content voor insta te creëren. Maar ik heb wel besloten om het anders te gaan doen, meer evergreen dus!

Als ik een video opneem, stuur ik die vervolgens naar iemand die ‘m voor me uittypt (dat besteed ik dus uit). Vanuit die geschreven tekst, kan ik dan zelf korte insta feed posts maken, vertalen naar het Engels voor mijn Facebook of er iets uithalen dat geschikt is voor op LinkedIn. Ieder platform heeft zo z’n eigen ‘passende vorm’. Dat is natuurlijk súper subjectief, I know, dus daar kun je marketingtechnisch aan houden, of niet natuurlijk 🙂

Allright, ik heb nu als hoofdingrediënt een blog gekozen.
Deze kan ik nu ontleden in een quote, bijvoorbeeld: Minder Insta, Meer Evergreen.
Ook kan ik er een video van maken en op youtube zetten.
Vanuit die video zou ik zelfs het autospoor kunnen halen, zodat er een podcast ontstaat.
Ook zou ik uit die video weer kortere fragmenten (snippits) kunnen knippen en die op insta gebruiken.

Zelf vind ik het nog niet zo makkelijk om uit zo’n lange, waardevolle blog een korte instagram post te halen. Maar ook dat betekent alleen maar: DOEN. Oefening baart kunst.

Denk nu dus ook niet: wowowow zoooveeeel! Volg gewoon de 3 stappen. That’s it 🙂

Cut the Crap and Chase your Dreams!

Ik streef ernaar om wekelijks nieuwe, super waardevolle content in videovorm op YouTube te delen, dus tof als je je aanmeldt voor mijn kanaal. Dit kan nu via deze link.

P.s. Ik ben absoluut nog een YouTube Newbie, maar ik geloof in: Better Imperfect Action then Perfect Inaction. Daarbij leef ik natuurlijk ook mijn eigen slogan: Cut the Crap and Chase my Dreams 😉